Menu
 
Klik hier om in te loggen

19 De waardeloze robot

Oyfo Kunst & Techniek (EB)

Groep 5 - 6
 

Robots. Heb jij er wel eens eentje gezien? Je hoort wel eens dat robots steeds meer van ons overnemen. Maar, waar kun je ze tegenkomen? En wat doen ze eigenlijk?
 

Bij het woord robot hebben de leerlingen waarschijnlijk het standaard beeld: een grijze hoekige robot met kenmerken van een mens. Maar de meeste robots zien er heel anders uit en worden ingezet in de industrie, de medische wereld en bij je thuis of op school.

Een robot wordt eigenlijk altijd ontworpen met als doel nuttig te zijn. Maar in dit project draaien we het om; de leerlingen ontwerpen een waardeloze robot. Met als inspiratie het werk van kunstenaar en Youtube-ster Simone Giertz. Simone ontwerpt en maakt robots die heel erg onhandig zijn. Want, we weten niet altijd wat de beste oplossing is voor een probleem, maar je kunt het in ieder geval op een creatieve manier proberen op te lossen.

Voordat de leerlingen hun eigen robot gaan ontwerpen gaan ze op onderzoek uit in Oyfo Techniekmuseum. Ze worden ondergedompeld in Scheppingsdrang, een gedeelte in het museum dat helemaal in het teken staat van uitvindingen. De meeste uitvindingen zijn een oplossing voor een probleem, maar soms zijn uitvindingen helemaal niet handig of zelfs compleet mislukt. Eén ding hebben de uitvindingen gemeen; ze zijn bedacht door creatieve makers. Het geeft de leerlingen volop inspiratie voor hun eigen waardeloze robot, die ze in de aansluitende workshop ontwerpen en maken. 

 

Over deze activiteit

Discipline beeldende kunst en techniek
Duur 2 uur
Locatie Oyfo Techniekmuseum
Periode najaar
Informatie

De waardeloze robot is nog in ontwikkeling, de exacte invulling kan afwijken van wat hier beschreven staat.

‘De waardeloze robot’ bestaat uit een voorbereidende les en een verwerkingsles op school (die de leerkracht zelf dient te geven, lesmateriaal wordt door Oyfo verzorgd) en een cultuurontmoeting van 2 uur bij Oyfo Techniekmuseum.

Bij het ontwikkelen van ‘De waardeloze robot’ is uiteraard rekening gehouden met de kerndoelen voor het basisonderwijs: Oriëntatie op jezelf en de wereld (kerndoel 42, 44, 45) en Kunstzinnige oriëntatie (kerndoel 54, 55, 56). De tussendoelen zijn aangegeven in het lesmateriaal.