Klik hier om in te loggen |
Wat is erfgoed? En waarom zijn er musea? Wie bepaalt wat we in een museum te zien krijgen en waar is die beslissing op gebaseerd?
De leerlingen kruipen in de huid van conservator en tentoonstellingsmaker. Stel, je mag Oyfo Techniekmuseum opnieuw inrichten: welke museumobjecten krijgen een plekje en welke niet? Is de horizontale stoommachine weer te zien? En de oude telefooncentrale?
De leerlingen leren vanuit verschillende invalshoeken naar de museumobjecten te kijken:
Waar diende het voor? Hoe belangrijk was het? Welk verhaal kun je ermee vertellen? Kunnen museumbezoekers er veel van leren? Is het een mooi object?
De leerlingen gaan de objecten ‘ranken’: Welke komen in hun museum te staan en van welke objecten nemen we afscheid? En maken van hun favoriete museumobject een promofilmpje.
Discipline | erfgoed |
Duur | 2 uur |
Locatie | Oyfo Techniekmuseum |
Periode | mei - juni 2025 |
Informatie | ‘Ranking the machines’ bestaat uit een voorbereidende les en een verwerkingsles op school (die de leerkracht zelf dient te geven, lesmateriaal wordt door Oyfo verzorgd) en een cultuurontmoeting van 2 uur. Bij het ontwikkelen van ‘Ranking the machines’ is rekening gehouden met de kerndoelen voor het basisonderwijs: Oriëntatie op jezelf en de wereld (kerndoel 44, 51, 52 en 53) * Kunstzinnige oriëntatie (kerndoel 54 en 56). De tussendoelen zijn aangegeven in het lesmateriaal. Dit project is nog in ontwikkeling, de exacte uitwerking kan licht afwijken van hetgeen hier beschreven staat. |