Menu
 
Klik hier om in te loggen

24 Stel je voor...!

Groep 7 - 8
 

Een spannende QR-Code-Speurtocht door het museum

 

Wat nu als je 11 jaar oud was in 1820? Hoe zag je dag er dan uit? Dikke kans dat je je vader hielp met het werk op de boerderij of het weven op z'n weefkamer.

En als je 11 was in 1860? Wat deed je dan? Waarschijnlijk werkte je in een textielfabriek. De hele dag stond je in het lawaai van de machines, goed op te letten welke draden je snel moest knopen.

Als je 11 jaar oud was in 1950? Hoe zag je leven er dan uit? Na schooltijd plaatjes luisteren op de platenspeler van je vader? Of misschien mocht je wel even televisie kijken bij de buren...

De leerlingen speuren van QR-code naar QR-code door het Techniekmuseum. Ondertussen doen ze opdrachten, ze beantwoorden vragen en stellingen én bekijken historische filmpjes met kinderen van hun eigen leeftijd in de hoofdrol. Tastbare geschiedenis van hun eigen stad wordt tot leven gewekt.

 

Uiteraard worden de creatieve handen ook nog uit de mouwen gestoken; de leerlingen maken een technische en/of beeldende verwerking van alles dat ze in de museumcollectie hebben gezien.

 

In 'Stel je voor...!' ervaren leerlingen dat techniek heel bepalend is voor de maatschappij. Kun je daar zelf invloed op uitoefenen? En welke keuzes zouden zij maken?

 

 

 

 

Lesmateriaal downloaden

Het lesmateriaal is te downloaden wanneer u bent ingelogd.
pdf Stel je voor Lesbrief 0,47 MB
pdf Stel je voor Voorb. les, Verw. les en Docentenhandleiding 0,45 MB
mp4 Stel je voor Introductiefilmpje 11,85 MB
mp4 Stel je voor Voorstelfilmpje hoofdpersonen 33,87 MB

 

Over deze activiteit

Discipline erfgoed
Duur 2,5 uur
Locatie museum
Periode voorjaar 2016
Informatie

Dit programma is nog in ontwikkeling, de precieze invulling kan afwijken van hetgeen is aangegeven. Het is ontwikkeld i.s.m. met Saxion Hogeschool.

 

Let op: Inschrijven kan tot maximaal 30 leerlingen per groep

 

Leerlingen hebben het meeste profijt van dit project als op school van tevoren de voorbereidende les wordt uitgevoerd door de groep.